ערן קרקו – סרטים והפקות וידאו

הנרטיב מאחורי סדנת וידאו תרפיה

הקדמה

אפתח ואדגיש כי כל אשר אני כותב במאמר זה לא נבדק מחקרית ומבוסס על רשמיי וחוויותיי מתוך סדנאות וידאו תרפיה בהן השתתפי ואותם הנחתי. השתתפתי במגוון סדנאות וידאו תרפיה ולאחריהן הנחיתי למעלה מ-60 מפגשי וידאו תרפיה נכון ליום כתיבת מאמר זה.

סדנת וידאו תרפיה היא סדנה משימתית

המשימות בסדנת וידאו תרפיה, עוסקות כולן בצילום סרטון וידאו עצמי, הכולל תמונה וסאונד. סרטונים קצרים וממוקדים אלו, שמצלמים המשתתפים באמצעות מכשיר הטלפון הנייד האישי שלהם, מאפשרים להם, כמשתתפים בסדנה, לספר את סיפורי חייהם.

סיפור חיים הופך לסרטון אישי

בדרך זו, סיפור חיים אישי הופך בסדנת וידאו תרפיה לסרטון ייחודי ומסקרן. נושאי הסרטון נבחרים בצורה אישית על ידי המשתתפים עצמם: הם אלו שבוחרים מה לצלם כסרטון ולהביאו לשיח הקבוצתי. העיסוק בבחירת הנושא לסרט, המחשבה והתיכנון על אופן צילומו, יחד עם הצפייה המשותפת בתוצר עם כל המשתתפים האחרים, מעצימה את חוויות המשתתפים בסדנת וידאו תרפיה ומעודדת אותם ממפגש למפגש לחשוף ולשתף בצורה עדינה ובטוחה פרטים שונים ממסע חייהם.

סדנאות וידאותרפיה

וידאו תרפיה ככלי התמודדות

כלים מעולם הוידאו תרפיה, בדומה לכלים מעולם התרפיה באומנות, מקדמים  אמפתיה, דיאלוג וסובלנות אשר כולם יחד מסייעים לאינטגרציות חברתיות. לא פעם, המשתתפים בסדנת וידאו תרפיה מחליטים לשתף גם בחוויות קשות מעברם. בהחלטה אישית אמיצה, הם מביאים חוויות כאלו למפגש בסדנה כסרטון מצולם המוקרן בפומבי על מסך וידאו גדול.  התמודדות עם חוויה כזו, בדרך כזו, עשויה לעזור למשתתף בעיבוד  החוויה האישית ובהתמודדות איתה. למעשה, זהו תהליך כפול של העצמה, במהלכו המשתתפים רואים ושומעים את עצמם על המסך הגדול, ובנוסף במהלך דיון המתנהל בתום הקרנת הסרטון, הם מקבלים הדהוד לתכנים שהציגו, מיתר החברים המשתתפים בסדנה.  

לכידת האני עצמי

צילום של סרטון וידאו בו המשתתפים מצולמים ונשמעים, הינו הזדמנות ללכוד ולייצג את האני עצמי שלהם בצורה חזותית בוידאו. התבוננות מודרכת בסרטון זה במסגרת מפגש קבוצתי, בעזרת הנחייה מקצועית של מנחה סדנת וידאו תרפיה, תעלה לדיון מתוך הסרטון תכנים פנימיים מעולם התת מודע לעולם המודע. 

כך למשל, משימת צילום רגש כמטאפורת וידאו, מאפשרת לנו להחליף מילים שקשה לנו לבטא, באמצעים ויזואליים קולנועיים אומנותיים, מעולם התת מודע. הצפייה בסרטון אומנותי כזה המוקרן במפגש, מקלה על דיון בחוויה או ברגש המדובר, ומציעה דרך חדשה להביט ולהתמודד עם העבר. דיון על הפריים המצולם ותוכנו באמצעות שאלות מעולם השפה הקולנועית, מביא לשיח הקבוצתי יכולות לעבד תכנים פנימיים מהעולם הפנימי של המשתתפים, שלא תמיד נגישים בשיח רגיל. 

נקודות המבט השונות המשתקפות מהמסך מאפשרות לא פעם לתת תוקף לרגשות השונים העולים בקרב המשתתפים.

סדנת וידאו תרפיה מאיצה תהליכים

כפועל יוצא, סדנת וידאו תרפיה הינה סדנה המאיצה תהליכים שעשויים היו להיות תקועים ומעוררת אותם לתוך שיח מסקרן ופורה. בתום השיח, עשויים הצופים למצוא חוזקות ופתרונות לאתגרים שהם או חבריהם העלו בסרטים.

סדנת הוידאו תרפיה הינה סדנה משימתית תהליכית, וככזאת ניתן להבחין בתהליכים הקורמים להם עור וגידים בתוך המשתתפים. תהליכים אישיים וגם תהליכים בינם לבין המשתתפים האחרים. תהליך מדהים המתחיל במפגש ההיכרות הראשון והמסתיים במפגש האחרון, זה הנועל את הסדנה.

אופי הקבוצה בסדנת וידאו תרפיה

מאחורי כל סרטון שמשתתף בסדנת וידאו תרפיה מציג, מסתתר אומן, תסריטאי, במאי אשר משתוקק/ת לפרסם את סיפורו האישי והייחודי ולהביאו בגאווה עצומה להקרנה מול המשתתפים האחרים. מכאן, ששום מפגש בסדנת וידאו תרפיה לא דומה לקודמו. בכל מפגש משתחררת לה אנרגיה המתורגמת לשיח קולנועי עשיר ומסקרן. שיח זה מעורר בכל מפגש נושאים חדשים העוברים תהליכי עיבוד, הדהוד והשלכה מהעולם הפסיכולוגי.  השיח והעיסוק בתכנים העדינים הללו, בשילוב הנחייה מקצועית ונכונה הופכים את הקבוצה למקום בטוח ומכיל, אשר נעים להגיע אליו בכל שבוע ולשתף בו סיפורי חיים וחוויות אישיות.

צרו קשר

להזמנת סדנה חווייתית ומדהימה

צרו איתנו קשר או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

נעים להכיר - ערן קרקו​

נעים להכיר - ערן קרקו​

- בוגר לימודי קולנוע ווידאו
- מפיק, מצלם ועורך סרטי וידאו מקצועיים מזה 30 שנה
- בעל תואר B.A בפסיכולוגיה
- בוגר לימודי וידאותרפיה בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת ת"א
- בוגר לימודי וידאותרפיה "וידאוסנס" בהנחיית שרית חמיניאן
- בוגר קורס הנחיית קבוצות משימתית במכללת גישות

לאחר עיסוק של עשרות שנים בתחום הוידאו, הבנתי שלמצלמת הוידאו ולסרט המוקרן כתוצר, יש כוח נסתר על נפש האדם. הרחבתי את הידע בתחום בעזרת לימודי פסיכולוגיה, לימודי וידאותרפיה והוסמכתי כמנחה קבוצות. עם ארגז כלים רחב זה ניגשתי והתחלתי להנחות קבוצות וידאותרפיה.

Scroll to Top

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן